fredag 13 mars 2009

Ett avtryck ...


...av kvinnohänders arbete.

Jag tycker mycket om hantverk. Går gärna länge i hemslöjdsbutiker och botaniserar bland allt vackert. Det här är verkligen ting som är gjorda med omtanke om eftervärlden. Ingenting är lämnat åt slumpen. Välgjort och med en tradition som tyvärr verkar vara på väg att försvinna. Kommer våra barnbarn att ha mor- och farmödrar som stickar och virkar, broderar, knypplar och syr. Troligen inte.

Det är tråkigt att så mycket kunskap går förlorad. Jag själv är inte mycket bättre. Förr kunde jag både sy, sticka och brodera. I dag ägnar jag ingen tid alls till hantverk. Utom möjligen lite kalligrafi (eller snarare skönskrift i egen tolkning) ibland. Inte heller har jag tagit mig tid att överföra mina kunskaper till mina barn. Trist. Men kanske är det inte för sent ännu?!

Det är lite extra roligt när man hittar lite nytänkande konsthantverkare.

Fias askhttp://www.fiasask.be/ är ett sådant exempel.
Ett kul sätt att återanvända gammalt hantverk på ett nytt sätt. Gamla vykort och äldre svenska textilier har fått stå modell för Fias askar.
Här en Dalaask gjord av en tyg till en Leksandsdräkt. Vackert så det förslår!
Du kan hitta dem på bla www.leksandshemslojd.se


Finns i buntar om 5 med ord om KÄRLEK, VÄNSKAP och LYCKA...fler budskap hittar du på hemsidan
Du hittar dem bla hos Svensk Hemslöjd på Sveavägen i Stockholm.

Inga kommentarer: